موسيقى] عيله شونسي كانوا عيله سعيده جدا عايشين في اوستن تكساس وكان عندهم هناك محل مجوهرات كبير وعايشين حياه اي حد يتمنى انه يعيشها بس في بدايه شهر مارس سنه 2018 هتحصل عمليه سطوه على البيت السعيد ده هتغير حياه العيله 180 درجه [موسيقى] في بدايه التحقيق كل الناس كانوا فاكرين انها عمليه سطوه عاديه بغرض السرقه بسبب انهم عيله غنيه وبيتا جروا في المجوهرات بس الشرطه كان عندهم راي تاني التحقي في القضيه دي ماكش سهل لان الشرطه كان عندهم شك في كل الناس القريبين من عيله وعشان تعرفوا ازاي الشرطه وصلوا للمجرم تابعوا معانا الفيديو بس قبل ما نبدا يا ريت كلنا نصلي على النبي وندعي لاخواتنا في غز وفي كل مكان ربنا ينصرهم ويصبرهم تيد شونسي اتولد يوم 7 فبراير سنه 1963 وكان عنده اخين اكبر منه اسمهم تيم وتوم وكان عايش مع ئته في اريزونا تيد من صغره كان بيحب العربيات السريعه وكان مهوس بسباق السيارات اخوه بيقول عليه انه ما بيخافش من اي حاجه خصوصا وهو سائل العربيه في اوائل الثمانينات تد قابل واحده اسمها كوري جارمن والاثنين انجذب لبعض من اول نظره كمان لما اتكلموا مع بعض لقوا ان في حاجات كتير مشتركه بينهم وبعد مده قليله الاثنين اتجوزوا ونقلوا حياتهم لاوستن تكساس في المكان ده بداوا هم الاثنين مشروع العمر بالنسبه لهم واللي كان عباره عن محل مجوهرات راكي اسمه جالري جريز كوري كانت مسؤوله في المحل ده عن تسعيره القطعه لانها كانت دارسه في الاحجار الكريمه وبتفهم فيهم كويس ان المسؤول عن المبيعات وانه يقابل الزباين كان تد لانه كان شخص لطيف وبيتعامل بشكل كويس مع كل الناس وكل الناس كانت بتحبه لدرجه ان واحد من اصحاب تد كان بيقول ان مستحيل تلاقي حد بيتكلم عن تد بطريقه مش كويسه وقال كمان انا دايما كان نفسي ان الناس تشوفني زي ما هم شايفين تيد لان كل الناس كانت بتحبه وبتحتوي كمان كان شخص اجتماعي وبيقدر يفتح محادثه مع اي شخص وكل دي كانت اسباب كبير بالنسبه لواحد في سنه سنه 2015 نيك قابل واحده اسمها جاكلين اديسون والاثنين ان جذبوا لبعض وكانوا حاسين انهم بيحبوا بعض عشان كده لما خلص المدرسه الثانويه ساب بيت العيله ونقل عشان يعيش معاها في شقه لوحدهم موجوده في كولج ستيشن نيك و كي كانوا برده قريبين من تيد وكوري وكانوا متعودين انهم في كل ويك اند بيروحوا يزورهم يعني كانوا لسه عيله متماسكه زي ما هم بس يوم 2 مارس سنه 2018 تحديدا الساعه 4 الفجر هتحصل حاجه هتغير حياه العيله كلها في الوقت ده تدو وكوري كانوا نايمين بس سمعوا صوت الكلاب بتنبح بصوت عالي جدا هم كانوا متعودين على كده لان اوقات الكلاب بتنبح على اي حيوان معدي من قدام البيت بس برده كاجراء احترازي تد قرر انه يقوم يشوف شوف عشان لو في اي حاجه غلط تيد اخد المسدس بتاعه وخرج من الاوضه وكوري دخلت عشان تكمل نوم بس قبل ما تحط راسها على المخده سمعت صوت ضرب نار جاي من ناحيه المطبخ كوري قامت بسرعه من على السرير اخذت المسدس بتاعها اللي بتسيبه فيق راصها لان الاثنين كانوا تجار مجوهرات وعارفين انهم هدف سهل لاي هجوم عشان كده بيبقوا عاملين حسابهم في المواقف اللي زي دي انهم يقدروا يدافعوا عن نفسهم اخذت المسدس وخرجت من الاوضه واول حاجه شافتها كان الكلب اللي اسمه بارت وكان ميت في الطرقه كان قاعد فيها في الوقت الحالي ولاقوا على الشباك ده بصمه عشان كده بعتوها للاختبار في نفس الاوضه دي كان في دولاب وفي اخر الدولاب ده كان في علبه مسدس من عيار 40 والمسدس ده ما كانش موجود في العلبه بتاعته وده كان الحاجه الوحيده اللي اتسرقت من البيت زي ما قلنا المسدس اللي كان مفقود من البيت كان من عيار 40 وفي واحد من المسدسين اللي اضرب بيهم نار في مسرح الجريمه كان من عيار 40 يعني احتمال كبير تيد يكون اتقتل بالمسدس اللي كان موجود في بيته طبعا كون تيد وكوري عندهم محل مجوهرات وعايشين في بيت جميل وكبير بيخليهم هدف سهل لاي عمليه سطو بغرض السرقه عشان كده الشرطه بداوا يتكلموا مع كل الجيران عشان لو حد منهم شاف او سمع اي حاجه غريبه في الوقت اللي حصلت فييه الجريمه واحده من الجيران اسمها كيم قالت للشرطه ان كل الناس في المنطقه عارفين ان تيد وزوجته عندهم مجوهرات بتقدر بملايين الدولارات وممكن اي حد حد من الناس اللي عارفين المعلومات دي يعملوا كده بغرض السرقه الشرطه كمان عملوا مقابله مع نيك ابنهم وطلبوا منه يسلم الموبايل بتاعه عشان الشرطه تفحصه وهو وافق بسهوله وكان متعاون مع الشرطه جدا الشرطه كمان سالوه كان فين في الوقت اللي حصلت فيه الجريمه وهو قال لهم انه كان موجود في بيته في كولج ستيشن والمكان ده على بعد ساعتين تقريبا من مسرح الجريمه وفعلا الشرطه لما شافوا سجلات الهاتف اتاكدوا انه كان موجود هناك وبداوا ياخدوا منه معلومات عن حياه ابوه عشان يعرفوا هو مين اللي عمل فيه كده نيك قال للشرطه ان البيت اللي عيلته عايشين فيه كان في نظام امني والنظام الامني ده معمول لكونكت على الموبايل بتاعه وبيقدر يتحكم فيه من خلال التطبيق اللي معاه وقال انه كان بيتحكم بنفسه في النظام ده لان ابوه وامه ما كانوش مهتمين بموضوع الامان وان كل حاجه كان هو اللي عاملها الشرطه قدروا من خلال التطبيق اللي موجود مع نك انهم يحددوا صوره واضحه اكثر للهجوم اللي حصل اول حاجه عرفوها ان الشباك بتاعه اوضه نيك القديمه اتفتح الساعه 4 و27 دقيقه يعني قبل 17 دقيقه من بدايه ضرب النار بعد ال 17 دقيقه دول حصل تنبيه بسبب كسر ازاز المطبخ وتقريبا ده الوقت اللي بدا فيه ضرب النار معنى ان اللي عمل الهجوم ده استمر في البيت ل 17 دقيقه كاملين يبقى فتشوا البيت كويس جدا وكانوا بيدوروا على حاجات لحد ما الكلاب بدات تحس بيهم ونبحت بصوت عالي بس في عدد كبير من افراد الشرطه ما كانوش مقتنعين بالكلام ده لان ما كانش فيه اي حاجه مسروقه من البيت بخلاف المسدس اللي كان موجود في اوضه نك الشرطه كمان كانوا شايفين ان مافيش اي علامه اقتحام والناس دي لو عايزين يسرقوا حاجه من البيت ومش لاقيين حاجه يسرقوها كان ممكن يهددوا تيد وكوري بالاسلحه اللي معاهم عشان ياخدوا الفلوس اللي هم عايزينها وبعدين يمشوا عشان كده الشرطه كانوا مقتنعين ان اللي عمل الهجوم ده كان مستهدف تيد نفسه وان اللي عمل كده هو شخص يعرف كل حاجه عن العيله يعني عارف الشباك اللي دخل منه للبيت وعارف المسدس اللي كان موجود في اوضه نك القديمه لان ما فيش حد هيعمل عمليه سطوه على بيت من غير ما يكون معاه السلاح بتاع الجريمه الشرطه كمان بيقولوا ان البيت كان واقف قدامه لاث عربيات وكان في كلاب بينبح معظم الوقت واكيد لو حد عايز يعمل عمليه سطو مش هيروح لبيت وهو متاكد ان جواه ناس تحديدا في تكساس لان كل الناس اللي عايشين في تكساس مهم اسلحه في البيت وكمان البيت كان فيه كلاب يعني صعب جدا ان حد يعمل عمليه سطوه على بيت زي ده عشان كده الشرطه بداوا يدوروا بشكل اعمق ورا الناس اللي عايشين حوالين تد واول واحد اتكلمه معاه من الناس دول كان نيك ابنه اللي كان متعاون جدا مع الشرطه وقال لهم على معلومات ممكن توصلهم للمجرم نيك قال لهم عن حادثه حصلت في التسعينات لما كان في عمليه سطوه على المتجر اللي والده بيشتغل فيه وتد هو اللي كان موجود وكان معاه مسدس وضرب نار على واحد من اللي بيعملوا السطو ده والعصابه كلها اتقبض عليهم واتحكم عليهم بتهمه محاوله السرقه نك بيقول للشرطه انه ممكن العصابه دول يكونوا خرجوا من السجن وراحوا عشان ينتقموا من ابوه بسبب اللي حصل في التسعينات ورغم ان ان الشرطه ما كانوش مخترعين بالكلام ده الا انهم بداوا يدوروا ورا العصابه دي بس تاكدوا بعد كده ان ما فيش ولا واحد منهم كان موجود قريب من مسرح الجريمه في الوقت ده نيك كمان قال لهم على معلومه ثانيه وهي ان جارتهم كم اللي اتكلمنا عنها قبل كده طلبت منه انه يراقب زوجها لانها شكه انه بيخونها بدا فعلا مراقبته وتاكد انه بيخونها مع ستات ثانيه وقال لهم انه كان سايب جهاز تتبو على العربيه بتاعته عشان كيم تبقى عارفه الاماكن اللي هو بيتردد عليها نج بيقول للشرطه ان ممكن الراجل ده يكون اجر ناس عشان يقتلوا زوجته بس بدل ما يقتلوا زوجته دخلوا بيت تد بالغلط وقتلوه هو لان الاثنين كانوا جران وزي ما قلنا قبل كده الشرطه كانوا غلطوا اصلا في العنوان ودخلوا بيت كم بدل ما يدخلوا بيت تد فكون ان الشرط غلطت في حاجه زي كده ممكن العصابه هم كمان يغلطوا الشرطه اتكلموا مع ي وسالوها عن الكلام اللي قاله نك وهي قالت لهم ان فعلا كلامه صح وانها دفعت له موجود هناك قالت لهم اصل احنا عندنا اسلحه كتير ومش دايما بنبقى عارفين اماكن الاسلحه الشرطه كمان عرفوا ان في بوليس التامين على حياه تد بمليون دولار وعرفوا انها كلمت شركه التامين بعد وقت قليل من موت زوجها عشان تاخد الفلوس بتاعتها شركه التامين قالوا لها احنا مش هينفع نصرف لك الفلوس دلوقتي لانك مشتبه فيه في القضيه كوري اتفاجئت جدا من الموضوع ده وكانت متضايقه من الشرطه لانهم بيعملوها كمشتبه فيه ومش بيعملوها كضحيه عشان كده لما بقت تروح اي مقابله مع الشرطه كانت بتروح بالمحامي بتاعها وما كانتش متعاونه في التحقيق بالشكل الكافي الشرطه قالوا لكوري يفتشوا بيته والعربيه بتاعته ولقوا في العربيه بتاعته مسدس من عيار 380 يعني نفس العيار اللي كان موجود في مسرح الجريمه سبنسر قال لهم انه كان واخد السلاح ده هديه من نك بس الشرطه لما اخدوه وقارنوا بال الفوارغ اللي كانت موجوده في مسرح الجريمه لقوا ان ما فيش اي تطابق اتاكدوا كمان من سجلات الهاتف بتاعته انه كان بعيد عن بيت تد في الوقت اللي حصلت فيه الجريمه عشان كده الشرطه استبعدوا سبنسر من المشتبه فيهم بس الشرطه من كلامهم مع سبنسر والاستجواب اللي عملوه معاه بداوا يشكوا بشكل اكبر في نيك وحسوا انه كان بيضل لهم لان نيك وهو بيتكلم مع الشرطه قال لهم ان سبنسر كان كارح حياته وبيكره وظيفته ومش معاه فلوس وكانه كان مصمم انه يوجههم ناحيه سبنسر انما لما الشرطه تكلموا مع سبنسر بنفسهم لاقوا ان معظم الحاجات دي مش صح فليه نك كان بيحاول يخلي صوره صاحبه وحشه كده الشرطه بداوا يدوروا بشكل اكبر ورانك وبداوا يلاحظوا ان من الوقت اللي حصلت فيه الجريمه وكل تصرفات نيك كانت غريبه جدا اول حاجه غريبه ان الشرطه كانوا حاسين انه عايز يساعدهم اكتر من اللازم يعني مش بس كان بيجاوب على اسئله الشرطه ده كمان كان بيجاوب عليهم وبيديهم مشتبه فيهم محتملين زي مثلا لما قال لهم على جاره اللي بيخون زوجته وزي ما قال لهم على سبنسر وقال لهم كمان على عمليه سطو حصلت على عيلته في التسعينات ومن الحاجات المريبه اللي كان بيعملها نك ان الشرطه وهم بيستجيب وه وبيسالو عن الجريمه اللي حصلت لعيلته خرج لهم فيديو من كاميرات المراقبه بتاعه بيته بيوضح لهم انه كان موجود في البيت في الوقت اللي حصلت فيه الجريمه الحاجه كمان الغريبه اللي عملها نيك في اليوم ده انه كان باين عليه انه متحمس وبيسال اسئله كتيره جدا لدرجه انه سال واحد من المحققين هو انا ابويا مات بسرعه ولا كان بيعاني وهو بيموت وحتى لما الشرطه كانوا بياخدوا البصمات والحمض النووي من كل افراد العيله نك نط ذخيره كانت موجوده في البيت والعلبه دي كان ناقص منها ست طلقات من نفس الع اللي موجود في مسرح الجريمه نيك كمان كان قايل للشرطه انه ما راحش البيت بتاع عيلته بقى له شهرين بالظبط بس لما شافوا سجلات الهاتف اتاكدوا انه كان موجود هناك قبل يومين من الجريمه اللي حصلت الحاجه المريبه كمان ان الشرطه لقوا ان نيك وجاكي كانوا عاملين اعاده ضبط مصنع للموبايلات بتاعتهم في نفس الوقت تقريبا بس رغم ان هم عاملوا اعاده ضبط مصنع الا ان الشرطه قدروا انهم يسترجعوا شويه معلومات وهم بيعملوا فحص للهاتف واحده من الرسائل اللي الشرطه قدروا يوصلوا لها كانت يوم 23 متاكده ان في حاجه غلط بعد اسبوعين جاكي خرجت من السجن بكفاله والموضوع ده كان مدي امل كبير لكوري ان ابنها ها بريء بس للاسف ده ما حصلش الشرطه كانوا عارفين ان نيك وجاكي مش هم اللي نفذوا الجريمه بس هم اللي خططوا لكل حاجه واجروا شخصين عشان ينفذوا الجريمه وكل اللي الشرطه محتاجينه في الوقت ده انهم يثبتوا القضيه ضدهم عشان كده الشرطه فحصوا كاميرات المراقبه من بيت نيك وجاكي على امل انهم يلاقوا اي دليل يثبت التهمه ضدهم وفعلا الشرطه لاقوا لقطات فيديو يوم 28 فبراير يعني قبل يومين بس من الجريمه اللي حصلت وظهرت في اللقطات دي اثنين رجاله داخلين البيت معناك بعد عشان كده الشرطه قبضوا على اريان سميث وبداوا يسالوه عن الجريمه اللي حصلت لتيد برده في البدايه اريان سميث نفق انه ليه اي علاقه بالجريمه اللي حصلت لتيد وقال لهم انا طول الليل كنت مع صديقتي وتقدروا تسالوه الشرطه اتكلموا فعلا مع صديقته وهي قالت لهم انه كان سايبها لوحدها في الفندق طول الليل واخد العربيه بتاعتها ومشي وحتى لما حاولت انها تتصل عليه ما كانش بيرد عليها المحققين لما واجهوه بالمعلومات دي اران انهار اخيرا واعترف للشرطه بكل حاجه لدرجه انه كمان وهو بيعترف قال لهم انه يستحق عقوبه الاعدام وانه ندمان جدا على اللي عمله وما بيقدرش ينام نام من وقت تد في الوقت ده جاكي هي كمان اتقلبت على نك وقالت انه عمل كده في عيلته لانه كان عارف ان عندهم بوليس التامين على الحياه بقيمه مليون دولار غير ان هو كان عنده مشاكل ماليه ولما سالوها انت ليه وفقتي قالت هو كان بيقول لها ان ابوه بيعاني من الاكتئاب ومش مبسوط في حياته فهو كانه بيقدم خطبه لابوه وقال كمان ان ابوه لو مات مش هتقدر تعيش من غيره عشان كده لازم هي كمان تموت جاكي بتقول انها ما حاولتش تمنعه انه يعمل كده لانها ما كانتش تعرف ان هو واخد الموضوع بجديه طبعا الشرطه ما كانوش مقتنعين بالكلام ده لان هي بنفسها كانت بعته له اصلا من السجن بس لو انتهكت شروط الافراج المشروط ممكن يتحكم عليها بالسجن 20 سنه نيك كان شايف ان الحكم ده قليل جدا على جاكي لان اصلا هي السبب في الجريمه وقال انها قدرت تخدع الشرطه وتفلت من العقاب حاول كمان انه يبين ندمه عن الجريمه اللي عملها وقال انه كان اناني وبيفكر في نفسه وبس ‏my con nick told us he hes will age speak with him what say i wish i could tell my mom how truly sorry i am this is not pr of and i fa كوري ما قبلتش اعتذاره وقالت اللي بيقول الكلام ده كان عايزني اكون ميته يعني انا بالنسبه له شبح ومافيش اشباح بترد على حد