أهلاً بيكم في حلقة جديدة من حلقات تعليم التداول في الحلقات اللي فاتت غطينا بعض العلوم الأساسية اللي ممكن استخدمها للتداول في الحلقة دي هنستخدم العلوم دي لرسم خطوات صناعة أي ستراتجية نقدر نطبقها على أي أداة من الأدوات المالية اللي ممكن نتدوالها فخليك معنا حلقة فاتت تتكلمنا على المنهج بشكل عام وقلنا إنه أي أستراتجية بتتكون من ثلاث اعمدة أساسية اللي هم التحليلات وإدارة المخاطر والمشاعر الحلقة دي إحنا عايزين نترجم العلوم دي لخطوات عشان نفهم كيف نقدر نكون أستراتجية ناجحة ونستخدمها ونطوارها ايضاً ، خطوات بتبدأ من أول ما بنفتح المخطط حتى ما نكسب فلوس إن شاء الله، طيب خلينا نبدأ من الأول خالص أول حاجة بنعملها بعد ما بنفتح المخطط امامنا هو تطبيق التحليلات، التحليلات مثل ما قلنا قبل هذا هي بتتكون من تحليلات أساسية وتحليلات فنية وقلنا إنه كمتداول يومي تركزنا دائما يكون في التحليلات الفنية ، ### التحليلات الفنية بتنقسم ل3 مراحل: أول مرحلة **هي تمييز الترندات من خط تراند** وبعدها **أي بحث على انماط** اللي هي أشكال من تغير حركة السعر بتكرر نفسها وأخيرا **المؤشرات اللي بنستخدمها لمساعدتنا في فهم تغير حركة السعر، ** من التحليلات دي بتظهر عندنا **فكرة** نقدر نستخدمها لتوقع حركة السعر ، - من هذا الفكرة ندخل في المرحلة التانية اللي هي **تقيم الفكرة** دي عشان نشوف هي الفكرة دي تستحق تنفذها و اي قدر ممكن نخاطر فيها لو سننفذها، التقيم ده ينقسم الى طرقتين بنستخدمهم عشان نعطي درجة للفكرة دي. الطريقة الأولى هي تحليل المخاطر هذا موضوع سنتطرق الى تفاصيله لاحقا ولكن باختصار نحن بنشوف لو اتطبقت الفكرة دي متى نطلع منها بمكسب وامتى نقفلها بخسار لتجنب بخسارة اكبر يعني بنحدد الهدف الخاص بنا ونسميه target او take profit وstop loss هو السعر الذي لو وصله هنقفل العمليه بخساره، في العادة بنستخدم المخطط لمساعدتنا لتحديد هذه النقطتين وحنا نبقى نفهم اكثر ان شاء الله لما نبدأ نطبقهم بالحلقة الجاي . المهم منهم بنطلع حاجة اسمها risk/reward ratio دا بيدنا تقيم لمقدار ما احنا مستعدين نخسره أوصاد اللي ممكن نكسبه. طبعا في العادة احنا دايما عايزين لكون مستعدين نكسب مبلغ اكبر من اللي بنخاطر بي يعني مثلا يوم نكسب نكسب 100 دولار ويوم نخسر نخسر 50فقط. الطريقة التانية للتقيم هي عن طريق تحليل بيانات الشخصية قديمة لعمليات انت عملتها قبل كده تساعدك على تقيم الفكرة دي ~~هنرجع للجزاء دا كمان شوية~~ بعد ما نعطي درجة للفكرة دي نقدر دلوقتي نحديد مبلغ مستعدين خاطر بي يعني مثلا لو السيتوب دا أو الفكرة دي نالها A يبقى احنا كدا مستعدين خاطر اكتر فيها بمبلغ اكبر يعني نخاطر في A سيتوب ب100 دولار في B سيتوب ب75 دولار مثلا في C سيتوب ب50 بحكم طبعا ان كل مدرج عالية كل ما احنا شايفين ان الفكرة دي احسن وستحق مخاطرة اكبر, طبعا انت مش عايز الفرق ما بينهم يبقى كبير اوي بس مهم ~~احنا احسن نخش في تفاصيل الحتة دي في حلقة تاني~~ المهم احنا بعد ما حددنا احنا مستعدين نخسر قدر ايه , نقدر نترجم الرقم دا لحجم الصفقه اللي هنخش بيه. ركز معي بقى شوية في الحتة دي حاجتان اثنتين بس هم اللي بيحددوا حجم الصفقه اللي هو مثلا ان كم سهم هنخش بيه او كم عقد (اللوت) في حالة الفوكس مثلا، اول حاجة هي المبلغ اللي انت قرار تتخاطر بي (اللي هي 100دولار او 50 دولار) ~~اللي تكلمنا عليه~~ ومن بعدها تقوم تاخد مبلغ دا وتقسموا على ~~الحاجة تانية اللي هي~~ المخاطر( اللي هي الفرق ما بين السعر اللي هتخش بيه entry price و stop loss اللي هو اعلى سعر راح تخاطر بيه)، من المعدلة البسيطة دي هتطلع لك حجم الصفقه اللي هو بنقول عليها position size اللي هو كم سهم في حالة الاسهم اما فحالة الفوكس فمش لازم تعرف تفاصيل الحسبه بضبط لانه بيبقى فيها حاجات تانية لازم تنضاف للحسبه دي لانك انت بتتعامل بعملة اساسية مثل الدولار في الحسابك بس بتتداول بيهم لازواج تانية ممكن ما يبقى اصلا فيها الدولار الأمريكي زي الجنيل استرليني أوصاد ين الياباني فما توجع راسك بيها دلوقتي بس كل لازم تعرفوا انه هي فيها حسبه لازم تنعمل عشان تترجم الأرباح دي او الخسائر للدولار او المبلغ اللي انت حاطت ب الحساب في الأوقت واصلاً متوجع راسك بيها خالص لانه بيبقى فيه كالكليتر على نت بتحط التفاصيل دي كلها يقوم يطلع لك LOT size او position size اللي ممكن تتداول بي بيبقى اسمه **[Position Size Calculator] اذا عايز تدور عليه. وممكن أن يبقى أن حط الرابط في الوصف تحت، لوحد من الكاركلترز دولة الي احنا باستخدامهم في الفوركس. المهم خلنا ناخد الوقتي مثال سريع في حالة الأسهم عشان نفهم الحسبه دي، وفي المثال دا الفكرة او ستاب كنت لديها تقييم عالي ومستعدة تخسر فيها لحد خمسين دولار في العملية الوحدة. يبقى بكل بساطة هنقسم 50 دولار دي على الفرق ما بين ساعة الدخول وساعة المخاطرة اللي هو stop loss، يطلع علينا خمس اسهم بس. ايبقى لو اشترينا خمس اسهم على 100 وبعناها على 90 ايبقى احنا كده هنخسر 50 اللي كنا مستعدين نخسرها، خذ بالك با كمان جدا من النقطة دي لانها نقطة مهمة جدا انت بتحدد حجم الصفقة او البوزيشن سايز على أساس المخاطر اللي انت ناوي تخده مش على أساس انت ناوي تكسب قد ايه القاعدة دي من أهم القواعد في التداول ، المتداول المحترف بيحسب خطواته بالمخاطر اللي ممكن يخسرها مش بالمكاسب لأنك لو ركزت على مكاسب وما حسبت المخاطر هتبقى هي دي أول خطوة للخسائر الكبيرة، المهم بعد محددنا حجم الصفقه نقدر ننتقل للمرحله الثالثه اللي بعدها وهي **تنفيذ الفكرة** هنا اللي بنحاول الفكرة دي لعملية حقيقة وزاي ما قولنا قبل كده أي عملية كاملة بتتكون من دخول وخروج من العملية، التنفيذ خطوة مهمة جد لأنه لو عندك تحليل سليم وتقييم عالي لكن معرفتش تخوش الصفقه في المكان الصح أو معرفتش تطلع منها في الوقت الصح ده كافي لواحدة ان يحول لك االصفقه الرابحه لصفقه خسرانه، في الاستراتيجيات اللي هنتكلم عليها لاحقا أن شاء الله هنفهم إزاي تختار أماكن الدخول والخروج المناسب لكل استراتيجي وكمان إزاي ممكن نخش على مراحل ونخرج على مراحل عشان نقل للمخاطرة ونزود الأرباح طيب إحنا كده نفذنا العملية ويأمه خسرنا ويأمه كسبنا فيه، إحنا كده خلاصنا الخطوات اللي ممكن تستخدمها لصناعة أي سترتيجية ناجحة في التداول الحلقة اللي جاية إن شاء الله هنبدأ الخطوات دي في أحد أفضل السترتيجيات للمبتدئين من وجهة نظري في الفوركس لكن الأهم من أي سترتيجية هنتكلم عليها في المستقبل هو إتقان الخطوات اللي تكلمنا عليها في الحلقة دي لأنه بالخبرة والممارسة هتبقى أياتوصل المرحلة إنه كنت تتفصل لنفسك الستراتيجية للتناسب مش بس تمشي وراك كلام الناس ده طبعا لا يعني إنه سترتيجيات اللي هنتكلم عليها تكون مضيعا للوقت بس الفكرة إنه سترتيجية الوحدها بدون من دخلها في الدائره أو الخطوات التي تكلمنا عليها على الأغلب مش هتعرف تنفذها صح و مش هتعرف تفصلها على ما مقاسك أنت لأن الحقيقه هو أنه ما فيش اثنين متدولين زي بعض كل واحد ليد دماغه و طريق تفكيره و مشاعرهٌ و قدرته على مخاطرة و ردود فعل المختلفة و اختلفات ثانية كثيرة ما بين متداول و متداولتاين المهم كفايا كذا النهارد استنانا ان شاء الله الحلقة جاية عشان نحاول نفهم ازاي نطبق الخطوات دي ولو طبعا انا عندك اي سؤال او اي استفسار سبهولنا في التعليقات تحت سلام عليكم