بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الخلق وخاتم المرسلين سيدنا محمد ثم اما بعد زملائي الأعزاء اخرج اليكم في بث ورغم ما كان يجب علي ان ينوبني الفرحه والسعاده بعد اجتماعى مع أصدقائي وزملائي واحبابي مع الأعضاء المؤسسين لجمعية البناء والإسكان للجنه النقابيه للعاملين ببريد بنى سويف ولكن الاحداث المريرة من جميع الجوانب وما زادنى حزنا على مدار يومين متتاليين ، مش لاقي كلام أقوله مش لاقى تعبير أقوله غير ان أقول اذا كان يوم 2/ يناير من كل عام هو عيد البريد فيوم 12 فبراير هو يوم نكسة واهدار لكرامة العاملين بالبريد القطر بيعدى كأنه بيصدق على ما أقول أشكرك أشكرك أشكرك قبل أن أبدأ زميل بيقول أقسم بالله أنت بقيت بالنسبة للناس حياة ، أشكرك أنا خادم أنا خادم أنا خادم لكل زميل محترم زملائى الأعزاء أكرر مقولتى أذا كان يوم 2 يناير من كل عام هو عيد البريد الذي نحتفل به فيوم 12 فبراير هو يوم النكسه للعاملين كيف أقول ذلك ؟ أقول ذلك بالدليل والبرهان الجميع تابع موضوع الزميل ولا أريد أن اذكر اسمه حرصا عليه وهو زميل مكتب بريد بني سويف الرياضي وما حدث معه من عضو مجلس إدارة نادي بريد بني سويف الرياضي في تجاوز في حقه وفي أسلوب لا يقبله احد وخرج بث مباشر صفحة بني سويف اسبورت وقمت بالمداخله وبصفتي نقيب عن العاملين ببريد بنى سويف والزميل مسئول منى امام الله ان ارد له حقه فيما يختصني فكان ردى صريح وواضح نحو الوقوف مع الزميل وان كرامة الموظف البريد بصفه عامه وكرامة موظف البريد بنى سويف بصفه خاصه كرامته من كرامتى التجاوز في حقه هو تجاوز في حقي انا شخصيا كأحمد عويس والتعدي عليه هو التعدى علي كأحمد عويس وملزم أن أرد حقه وحقه أمامكم في رقبتي المداخله كان على عيون الأشهاد امام الجميع والشارع السويفي بالكامل شاهدها قبل موظف البريد ونزلت اللينك بتاع صفحة بنى سويف سبورت على صفحة اللجنه النقابية دخل كثير من أعضاء بنى سويف الرياضى قاموا بالاعتذار للزميل عما حدث من زميلهم والكل اثني فيما بينهم ولو شاهدتم البث ولو قيل ما قالوه فيما اجتمعوا فيه بعد البث وجاءونى وجلست معهم ان لولا ان موظف بريد بنى سويف لديه نقيب قوى صوت مسموع علاقات على اعلى مستوى شخصية معروفة في الشارع السويفي ولا يخشى الا من الله عز وجل ما كنا هذا موقفنا تاني يوم المهم موقفي كان صريح وواضح كتبت مكاتبه بصفتي رئيس للجنه النقابيه الى الدكتورة داليا مش هستفيض انى اقراها على فكرة البث ده هقولكم على حاجات جامده قوة وتخصكم السيدة الدكتورة/رئيس مجلس إدارة البريد المصرى بشأن ما حدث أمس بتاريخ 12/02/2025 من تجاوز السيد/محمد الجبالى عضو مجلس إدارة نادى بنى سويف الرياضي ضد الزميل كذا موظف خدمة عملاء منفذ نادي بنى سويف من تجاوزات في شأنه مما يعد تجاوزا في حق الموظف البريد والتعدى على هيبة واسم وكيان الهيئة القومية للبريد وحيث ان الموضوع بكامله قد علم به القاصي والداني في الشارع السويفي حيث نشر تفاصيل الواقعه كامله عبر صفحة بنى سويف سبورت بمعرفة الأستاذ/محمد السيد صاحب صفحة بنى سويف سبورت ومدير جريدة الاهرام ببنى سويف وحدثت مداخلات من أعضاء مجلس إدارة نادى بنى سويف الرياضي وقاموا بالاعتذار علنا عما حدث من تجاوزات عضو مجلس إدارة بنى سويف الرياضي أطالب من سيادتكم تجميد نشاط اعمال منفذ خدمات نادي بنى سويف الرياضي لحين رد كرامة وعودة هيبة الهيئة وعودة حق موظف البريد وترسيخ قيمة وهيبة وكيان الدور الذي تؤدية الهيئة القومية للبريد في العمل الخدمى والاجتماعي والاخذ في الاعتبار نقل المكتب الى مكان آخر علما بأن المكتب لا يحقق أي مكتسبات احمد عويس عبد الكريم رئيس اللجنه النقابية اين دور السيد المدير العام؟ انتظرت امس كاملا ان اوجد موقف للسيد المدير العام طبعا علشان الناس اللى بتصطاد في المايه العكره لو تركوا لى المجال كاملا لارد حق الزميل اكثر مما تتخيلوا رفضت الجلسه امبارح بعد ما اتفقنا ليه؟ لان الإدارة كانت ساعتها هتقولي انت صفتك النقابيه روحت وقاعدت مع الزميل وخدت مش عارف ايه؟ انت بتتصرف من غير موقفنا كإدارة اين الإدارة؟ اين الإدارة؟ اين السيد المدير العام؟ انا هسمعكم طبعا راح مسئول تواصل وقعد مع الزميل كل المدير العام اللى عمله قال بعت مفتش الساعه 2 الظهر يسأل الزميل ايه اللى حصل؟ هو كل حاجه تفتيش انت بتلعب داخلي يابيه ما حدث معه من اهانه كان خارجيا من عضو خارجي لازما موقف حاسم الذي أهين ليس موظف البريد هو كيان هيئة البريد الذي لا تعلمون ايه؟ ايه يا أ/عبد علوان ؟ معرفتش بالموضوع مليون في الميه عرفت السيد المدير العام مبلغكش مبلغش مكتبك ايه يا أ/عبده علوان؟ هي ده القيادات اللى بتختارها فين يا أ/عبده موقفك هنا؟ هي ده تتجزأ عن ده؟ وبوضعك نائب النهاردة تتجزأ؟ مش اقل ما فيها كنت تتصل يا أ/عبده ولا حضرتك اتصلت ولا مدير عام المنطقه اتصل في ايه؟ في ايه؟ هي احنا للدرجه ده اهدرنا ليس في حساباتكم ولا احنا عباره بالنسبالكم اشتغلوا جمعه وسبت اشتغلوا انا كان موقفي حازم ارجو من جميع الزملاء تشاهد البث بتاع بنى سويف سبورت تعرفوا من هو احمد عويس لما حد يقرب جنب موظف بريد شوفوا كان موقفي ازاى ؟ وعملت ايه؟ وقولت ايه؟ وتحديت ايه؟ ولو وصلت سيبكم بقي من اللى اتقال اعمل مع اى حد ايه اقل أوقف المكتب يومين هتلاقي الدنيا كلها جيالك تعبيرا عن التجاوز في حق الزميل لو واحد من بتوع كتايبك الالكترونية دول يا أ/عبده او المقربين ليك وحصل معاه هذا الموقف كنت هتقعد ساكت لكن ان المدير العام حدث الشارع السويفي كله بيتكلم عليه والدنيا شفته كله شاي ايه اللى يرضيك علشان خاطر النقيب بتاعك سكت علينا أ/ احمد عويس انت عندك نقيب دكر انت عندك نقيب مش ساكت انت ايه اللى يرضيك ايه؟ انا هسمعكم سا سيد يا مدير عام دخلولك ناس في المنطقة موضوع النادي تقولهم ما انا خلاص اتصلت بالزميل وقولتله وطيبت بخاطره انا هسمعكم عضو مجلس الإدارة دكتور وله شخصيته وله كيانه واسمه مسموع ومحبوب هو في السعودية انا هسمعكم الفويس بتاعه بيقول ايه؟ جت من الغريب ومجتش مننا عرفتوا انه احنا لم نجد من يحن علينا وللأسف مننا علشان نعرف حجمنا انا نشتغل وبس حاجه تحصل في حقنا لا احنا مش متغطيين بحد انا عايز اسمعكم علشان تعرفوا الواقع المرير يا احمد بيه صباح الفل انا سمعت الكلام اللى اتقال ومتضامن مع حضرتك طبعا في أي حاجه حصلت وانا لو كنت موجود في مصر كنت روحت بوست على دماغ الراجل اللى اتقاله وانا داخل تقف والكلام الغريب ده انا اول مره اشوف حاجه زى كده الصراحه فابعتلي رقم الراجل برضه انا اتصل عليه اعتذرله وده حق اصيل من باب حتى يعنى لله مش علشان خاطر حاجه فانا في السعودية والله يا أ/احمد ومتابع الاحداث وزعلت جدا من اللى حصل وحقك علينا ياباشا وانا بصفتى عضو مجلس إدارة بقولك حقك علينا وبرضه بلغ اعتذارى للراجل اللى حصل معاه الموقف السخيف ده والله المستعان وعرفت انكوا قاعدين بكره وان شاء الله تخلص على خير نسمع بقي بعد مكالمة الدكتور/احمد خلف عضو مجلس إدارة بريد بنى سويف الرياضي وصاحب صيدليات بيت الدواء المصري بعد ما كلم الزميل اللى بقلكوا جت من الغريب ومجتش مننا تواصل يا احمد بيه مع أ/احمد حلمى وهو الراجل متأثر جدا جدا باللي حصل وانا بلغته انت يعنى ميت عليه وبتدافع عنه جامد وبلغته اعتذاري وانا هبعتله هديه عندى من الصيدليه برضه هحاول أراضيه لان الراجل كان بيكلمنى وهو بيعيط الراجل كرامته ناقحه عليه جدا وانت عندك حق يا أ/احمد وخد حق الراجل ده علشان خاطر محمد الجبالي لا لا مفيش حد فوق القانون مفيش حد عضو مجلس إدارة محدش بيعامل الناس بالتعالي ده من تواضع لله رفعه واحنا كلنا سواسيه الرسول قال كلنا سواسيو كأسنان المشط فطبعا اللي بيتعمل ده فوق الطبيعي وغير طبيعي ومع احترامي لمحمد السيد من ناحية البث علشان بيلطف الموضوع من الاخر الموضوع مبيتطلفش الموضوع فعلا صعب الراجل عارفه الرواية بتاعة الجبالي كدب في كدب الراجل قالي انه عارفه جه اتعرف علي في الأول وعارفني وقاله انت طالب كذا وكذا وراح رجع لاقاه قاعد فلما لاقاه قاعد الراجل مريض سكر مريض السكر عنده مشكلتين بيعطش كتير ويخش الحمام كتير ده معروفه فانت ازاى انت الصبح كمان مانعه من دخول الحمام ، هو بعد كرامتنا ايه؟ شوفتوا الغريب بيقول ايه؟ بيتضامن مع موظف البريد ازاى؟ واللى مننا اللى المفروض طبقا للقانون هو حامينا مديرنا العام مكلفش نفسه ينزل للموظف مكلفش نفسه يطيب خاطره بكلمتين مكلفش نفسه يقول احنا ضد يحصل اهانه للزميل ، انت فين يا نادي انت فين انت فين؟ عرفتوا مين اللى بيدافع عن مطالبكم؟ عرفتوا مين هو اللى بيدفع الغالى والثمين علشانكم؟ هو في بعد كرامة الموظف ايه؟ أي حاجه تاني يتقدر عليها اى حاجه تانيه تتقدر عليها عرفتم عرفتم احنا ماشيين ازاى؟ انا مش عارف أقول ايه؟ اختياراتك حلوه يا أ/عبده ياريت حضرتك يا أ/عبده وانت مجتمع بكره الصبح بمديرين العموم ورؤوساء القطاعات قولهم حنوا على موظفينكم شويه ، يا أ/عبده وانت في الاجتماع بكره اللجنه التنفيذية اللى عاملها مع بعض مديرى المناطق ورؤوساء القطاعات قولهم بحق الأيام المفترجه اكسبوا ود الموظفين علشان هما اللى شغاليين الدنيا مش كلها شغل شغل شغل انت عايز ايه تاني؟ أقول ايه اكتر من كده؟ على رأى واحد انت حاطط في نفسك يا احمد يا عويس في وش المدفع وبس لا موظفين واقفه في ظهرك ولا موظفين بيدفعوا عن حاجه ولا إدارة واقفه في ظهر الموظفين كل زميل بيحب هيئته انا معاه لكن هي ده قيادتنا هي ده أفكار اداراتنا ، للاف الشديد بيلهونا في علاوة تشجيعية في ترقية ده اللى اتلهينا فيه؟ صح اتمني من ان تكون الرسالة وصلت الى هذا انا مش عارف المدير العام ده انت خلال شهرمشكلة الزميل عمرو رئيس قطاع الأمن والذي منه كل واحد يروح يعمل محضر انقل اللى مش عايز يمضي انت مش عايز تمضي على المحضر؟ وحضرتك متصرفتش وجيت لحد عندك تعالى حط ايدك في ايدي السيد المدير العام كان همه امبارح حاجه واحده بس مش مشكلة الزميل عارفين ايه؟ هو احمد عويس عرف منين؟ هو احمد عويس وصله المعلومه ازاي؟ انت ايه ياعم؟ انت اللى مش عارف احمد عويس ايه في بني سويف انت مجتش لغاية النهاردة انت مجتش لغاية المهاردة احمد عويس اسم كبير في بنى سويف اللى انت متعرفهوش ولو حضرتك ما انت سمعت البث لو سمعت البث وتيقنت من القامات اللى دخلت أعضاء مجلس إدارة النادى بتقول ايه على احمد عويس كنت عرفت مين هو احمد عويس احمد عويس زى ما له اسم في البريد له اسم في الشارع السويفي وفي أي مكان غصبا عن التخين فيكم لينا وضعنا يا حبيبي هاتلى اى واحد من اللحنكيشه كده هاتلى اى واحد وينزل الشارع كده معايا ويمشي ويشوف مين يعرفه ومين يعرف احمد عويس اسأل أي حد مين هو احمد عويس؟ انزل من الواسطي لفشن هما يقولولك هو ده احمد عويس اسمع البث وانت تعرف مين هو احمد عويس؟ انا قولت انتوا لسه بتتعاملوا بعقلية الموظفين بتاعة الستينيات زملائي الأعزاء كثيرا جاءتني اتصالات بخصوص العلاوة التشجيعيه والحافز ، يبقي كان كلامى صح ياللى كنتوا بتقولوا لا ده من حقنا نحط الرقم القومى ، طب من حقكم زى ما حطتوه في الدرجات طب ليه محطتهوش ليه في العلاوة التشجيعية والحافز طب اقولك تاني حاجه يا ريس انا المره ده بشكرك رغم انى لي لوم شديد عليك ايه هو بقي؟ انت لما جالك كشوف بتاع العلاوة والتشجيعية كانوا حاطين فيها الرقم القومى حضرتك اللى رجعتها وقولتلهم شيلوا الرقم القومي دول ناس بتصمم على الغلط يا بيه ، ماعلينا تعالى بقي بالنسبه للعلاوة التشجيعية كتير من الزمىء سألتنى على ازاى قيادات وازاى مديرى عموم يتحطوا اسمه في العلاوة التشجيعيه انا سألت مختصين وناس في التنظيم والإدارة وسألت ناس لي اصدقاي في النادي اللى حصلت فيه المشكله على فكره علشان انا راجل مجتمع ها علشان انا راجل مجتمع في الجهاو المركزى المفروض الأسماء ده موجوده على ساب هو مش اللى بيطلع على المعاش او بيتوفى او ياخد إجازة بتشال من على منظومة ساب ولا هو أسمائهم دول لسه موجوده على ساب ده علامات صغيرة ملما بنقول تعالى نعلم وتعالى استعين بي واقعد أدى دروس وعايزين تعملوا حاجه اراجعها واللى معرفهاش ارجع لمستشاريني واصدقائي تراجع علشان ميحصلش الأخطاء ده علشان واحد زى احمد عويس يصطاد الأخطاء ده قولولى الناس اللى طلعت على المعاش او الناس المتوفيه اتحطت ازاى في العلاوى التشجيعية؟ طبقا للقانون الخدمه المدنية ، انت بنتحرم ما أعطاه الحق بالقاون ايه ده؟ انت النهارده واحد خد إجازة مرافقة زوج ، أي إجازة او خد رعاية طفل 3 شهور هل يتساوي يعني اللى اخد إجازة 3 اشهر رعاية طفل ياخد علاوة تشجيعية واللى خد مرضي 4 اشهر يتحرم ، هو اللى بياخد رعاية طفل بياخد مرتبه واللى بياخد مرضي بأجر كامل بياخد مرتبه وحوافزه ومرتبه بالكامل يبقي خد هنا بالكامل وانت حضرتك تحرمه من العلاوة التشجيعية ايه ده ايه ده؟ ولا في توسيع لحد معين، انا عايز افهم، بس الصراحه حكاية الناس الميتة والناس اللى بدون مرتب تتحط في العلاوة التشجيعية الله جميل اوى والله العظيم انا مش هتكلم كتير المهم بقي يا زملائي خلينا صرحاء ده لجنة الموارد البشرية انعقدت مرتين ولا تلاته خلال الأيام ده ، اصل في الهيئة دلوقتي ممكن كل حاجه تتغير في لحظة، هل هو يغيرلنا يخلى صرف الأعياد رمضان و العيد قبل اصل رمضان 1/3 قبل ما يخش شهر 3 ويصرفهم في نهاية الشهر ده لان بعض الاقاويل احنا ملناش رصيد اجازات طب هتقضي بقية الشهر ازاى؟ فالقصه ده لنت ليك رصيد اجازات وشهرين العيد علشان منقعدش نخلط كتير اكرر بالنسبه للزملاء النشطاء واللى بيعملوا صفحات واللى بيعملوا منتديات التضامن مع زميل مكتب بريد نادي بنى سويف وفين هما الزملاء النشطاء والابطال اللى كانوا وجعين دماغنا وعشت ياريس فين هما من مشاكلنا على مدار شهور معندهمش غير هم حاجه واحده هما كانوا بيقوموا بدورين الدفاع عن شخص معين انتوا عارفينه والدليل ايه ومحاربة احمد عويس قالوا حاجه في مطالبكم قالوا حاده في مشاكلم قالوا حاجه في همومكم لا تعالى بقي احمد عويس علشان نعيد الذاكرة من الذي طالب على مدار خلوا بالكوا انا هقول الكلام ده علشان الأيام الجاية صعبه ومش شكرانيه في نفسي اقسم بالله العلى العظيم عايزين اللى زى احمد عويس سيبكوا من الأسماء الوهمية واللى يقفل صفحاتهم فترة ، انشاء صفحه جديده انشاء رابطه جديده سيبكوا من الكلام ده انت يا حبيبي بتكتب وهمي انت خايف تظهر نفسك أساسا الأيام اللى جايه يا زملائي صعبه للغايه ومحتاجه تكاتف منا جميعا نحو الأقوياء نحو من يطالب بمطالبكم ويوصل صوتكم وينادي بمشاكلكم غير كده شكرا ، والله واحد عملى إحصائية على مدار 4 أشهر ملقناش غير واحده شتيمه وهجوم على احمد عويس بصفحاتهم واسمائهم الوهمية اللى هم معروفين هما مين من الذي طالب بتعيين أبناء العاملين؟ احمد عويس ومين اللى كان مع النائب في امر الاسناد عدم تعيين أبناء العاملين؟ انتوا عارفينه اللى هو ماسك رئيس مجلس إدارة الشركة على فكرة يا زملاء في تغييرات وفي هيكل جديد نازل هيكل تنظيمي نازل للهيئة وفي مسميات وظيفية هتندمج وفي قطاعات هتنحل وفي قطاعات هتنقسم الى قطاعات تانيه وفي مسمسات وفي تغييرات رهيبة جدا هتحصل معلش انا جواهم انا اقرب مما يتخيل اقسم ابالله العلى العظيم ويسمعونى ما في غرفه فيكى يا هيئة سواء في العتبه او القرية الذكية او العاصمه الإدارية الا واحمد عويس فيها من الذي طالب تكرارا ومرارا وقولنا اغيثوا زملائنا كبار السن من اعمال التوزيع كان احمد عويس مين اللى أتكلم عن الشركات ولازم ندمح الشركات علشان نوفر ضريبة 22. 5% ضريبة الدخل والـ10% اللى بتتصرف لمجالس الإدارات ونغير أمور الاسناد ولازم أمور الاسناد تقل انا مش مطالب انا شركه مملوكه للهيئة ان الشركة تكسب منى ونضيع كتير من ضرايب ومكافات واثابات ومرتبات عاليه احمد عويس اللى الدكتور داليا ان شاء الله هتعملها الأيام اللى جايه وبادئه فيها هو احمد عويس علشان كده طول النهار اللى سلم على احمد عويس يستدعوه اللى قرب من احمد عويس يستدعوه اعملوا بلاغات ضد احمد عويس وتروحوا تيجيبوا فتوى لاحمد عويس علشان نغيرله التقرير تجبيوا فتوى انتوا وصلتوا للمرحله ده؟ انا بقول اهوه انا عايز تطبيق الفتوى ، انا في 2025 بيسلمولى تقرير 2023 اصل جيبنالك فتوى وغيرى ليه مطبقتش عليه الفتوى ليه وعدلتوله التقرير ها؟ ها يا أ/عبده ها يا معالى المستشار ها يا رئيس محور الموارد البشرية ها يا سيادة اللواء مساعد رئيس مجلس الإدارة للموارد البشرية والفتوي بآثر رجعي حضراتكم تحترموا القانون والفتاوى اللى صادره من الجمعية العمومية للفتوى والتشريع اللى بتقول انتوا صارفين مبالغ مالية بدون وجه حق وردوها وطبقا لتقريرات الجهاز المركزى ما تطبقوا الفتوى على نفسكم ده انا هعمل فرح ما عبده فرح تشهد به مصر كامله على تطبيق الفتوى ده هل القانون اصبح يطبق على الصغار والضعفاء؟ مين اللى طالب بزيادة السلفه ؟ احمد عويس تعيين أبناء العاملين في شركة التوزيع ؟. احمد عويس مين اللى قدم حلول للنهوض بالهيئة للخروج من الوضع الحالي؟ كان احمد عويس مين لما قولتلم عايزين زيادة مرتب وقالوا معندناش حلول وراح جاب مقترح ومختوم ختم مكتب اكبر مكتب محاسب قانوني كان احمد عويس واللى قدمته في اجتماع النقابه العامه مع قيادات الهيئة وناقشته ومقدروش يردوا علي طب اركن ده، هدنيكم بداله بند المسيات الوظيفية كان احمد عويس من الذي طالب بمحاسبة كل من اهدر المال العام؟ كان احمد عويس من الذي طالب قولولنا، انتوا زعلتوا منى يا زملاء انا في بني سويف عندة قطاع مصر الوسطي وتفتيش قطاع مصر الوسطي والزملاء الموظفين شافت افتتاح قطاع مصر الوسطي في أسيوط افتتحه السيد وزير الاتصالات ودكتور شريف فاروق ساعتها ومحافظ أسيوط اعلى مكتب بريد أسيوط معاشات الموظفين في منطقتي وجود مقرين ما يروحوا لما طلعت قولت الكلام ده الزملاء زعلوا منى يا زملاء ليس انا الذي أنشأت مقر القطاع في أسيوط وروحت فاتتحته ليس احمد عويس ، اللى مطلعش ملايين علشان يتعمل مقر الهيئة اللى عملت مش احمد عويس اللى بيقولك روح هناك الموظفين اللى في المنطقه اللى بيطالبوا ان القطاع يروح هناك علشان ناخد الدور ونص علشان يتوسع عليهم ما هو احنا كلمة الحق بتزعل سيبنا من الزملاء خلوا القطاع في بنى سويف المقر اللى هناك ده وافتتحوا واتصرف يجي 20 مليون مش ده اهدار مال هام أطالب بمحاسبة المال العام يقول اواي تطالب محاسبة من اهدر المال العام ازاى؟ والتعالي والغطرسة ، طالما احمد عويس أتكلم عن قطاع مصر الوسطي بـأسيوط احنا مش هننقل القطاع وافاجئ يا دكتورة داليا يا رئيس القطاع روح اقعد يومين في أسيوط و3 في بنى سويف نعم يابا انت بتزيد على الإهدار اهدار هي العربيه اللى رايحه جايه ده ايه لا واعمل مكتب فني مره تودى بتاع تواصل أسيوط يشتغل في المكتب الفني لرئيس القطاع هناك بعد كده مش عارف جابوا زميله بروحين ، مين حقها تزعل بقي و الوادى نعمله مقر ايه الساكسفونيا اللى انتوا فيها ده من الذي طالب بإشهار صندوق الولاء والانتماء؟ احمد عويس ده احنا داخلين على السنه الثالثه من ساعة ما جينا في النقابه بنسمع هذه العباره ، قالوا القانون بيتعدل ، القانون ظهر للنور الخاص بهيئة الرقابه الماليه طلع بقاله شهرين ونص مين اللى طالب تعديل صرف مكافأة صندوق الولاء بدل 2020 خليها 2021 او 2022 فين بقي الجهابزة والاقوياء اللى بقالهم ليل نهار بيتكلموا بيهللوا لشخص معين يا اما يحاربوا احمد عويس ولكن على ارض الواقع هم مش هنا هم مش ليكوا ذكر الإدارة العامه للشئون المعنوية والاتصال الداخلي)43:39 طالبت مرارا وتكرارا افتحوا لقاء مفتوح كل من له شكوى ان شاء الله حتى متصرفوش بدل انتقال علشان متقولوش كانى ولا ماني وكل واحد يجي يعرض والله يادكتور داليا لو حددتي كل شهر يوم واحد لقاء مفتوح من له شكوى اقسم بالله العلى العظيم ما هتلاقي قياده من مدير عام فيما اعلى يظلم موظف او يجنى على موظف هتلاقية بيراضى الموظف علشان عارف ان صوته هيوصل والله ياد كتورة داليا اعملي بس الاجتماع مرتين ثلاثة كدا ورا بعض كل شهر كل اللى ليه شكوى يجي يعرض مشكلته في دقيقتين اثنين والله العظيم مديرين العموم هتلاقيها هتعمل على رضا الموظف واكبر دليل لو لقاء تواصل ده بيتم كان السيد المدير العام بتاع بنى سويف ده لما شاف وسمع إهانة موظف والذي منه والدنيا مقلوبة وكله بيراضي مكنش نزل ورضاه وادى التمام اه على اه على أناس قد غلظ قلبهم . قعد الساده الاعضاء ايه يا استاذ احمد هو انت جاي الاجتماع على حسابك هو احنا جايين عشان نناقش علاج اسره العاملين . فبقول له ايوه هو احنا بنقول ايه الزملاء اولادهم عيانين وما بيلاقوش . مش هتكلم اكتر من كده . مين اللي متبني في كل بث . احمد عويس . ده انا مشكلتي كلها دلوقتي هي اشهار الصندوق وتعديل صرف مكافاه صندوق الولاء بدل من اساسي 2020 يخليها اساسى 2022 وزياده العلاج السنوي للزملاء اللي خارجين على المعاش حق الانتفاع بدل من سنه يخليها سنتين ثلاثه . كفايه اللي انت وصلتونا ليه . كفايه فضايح كل يوم قطر فضيحه . مره في الاقصر ومره في قنا . طب حضرتك النهارده بتزود الخدمه 10 و 15 و 20 وفي اغراء قصاده من منافسين ليك بسعر اقل هيروح لمين . كلتنا . قدامنا اللي بيدي 22 و 25 و 27 . قدامنا بنوك بتجيب لنا فيز لحد عندنا مجانا وبتدينا عروض وبتدينا اغراءات واقساط على 6 اشهر وخصم 1% ومش عارف ايه وانت بتعمل لي الفيزا ب 120 جنيه . ولا قول لي مديرين العموم اللي بتقول الموظفين اللي في مكاتبها ما تغذيش وخليه يصرف من جوه علشان تاخد تحصيل الاجر . ما انت بتحصل الاجر العميل ما بيجيلكش . انت لسه قديم النهارده بقت الموبايلات شغاله وبتحول من ارصده العميل اللي معاه فيزا النهارده ال ATM ده بنك ومكتب وبيؤدى عليه كل الخدمات اللي انت بتقول له ما تغذيش انت مش هنا انت بتضيعنا . دخل لك عميل عشان تاخد منه اجر خدمه وهرب من عندك 20 عميل . ما خلاص الدنيا اتطورت والافكار اتغيرت العالم بقى قريه صغيره . انتم لسه عايشين ايام التلفزيون الابيض واسود وقناتين والتلفزيون بيقفل الساعه 11:00 بالليل وتقعد انت بس تنعس وتسمع هششششش . انت لسه قديم خالص . انا نفسي افهم يعني كل يوم اجتماعات كل يوم بيانات كل يوم احصائيات . افضل اتفرغ يوم وثاني يوم اديه له . وتقول لي انجز واكسب . العقليه دي لا يا حبيبي ما كله على السيستم النهارده شغال اللي قاعد في القاهره ده لو عايز احصائياته ما هو كل حاجه بتتعمل . ما انتم عاملين سيستم ليه . اما ليه بقى مركزي . ما ليه الارقام كلها عنده . وحتى لو مش فى سيستم عندكم موحد كده . اللي قاعد كده مدير او رئيس الهيئه او النائب او رئيس قطاع انشطه او كلام من ده يعرف يجيب البيانات دي من كل منطقه ويعمل الاجمالي بتاعه . قلت له ايوه . قال لي خليها مره في الشهر . لكن كل 10 ايام . ده انتم عندكم فراغ قوي يا احمد . والله العظيم ده فراغ الناس دي فاضيه . المراه اللي محطوط على الشبكه ده ايه بلالالم فستك وهمي . يا حبيبي انت عندك وحده تحليل مالي مركزيه في القاهره تعمل كل ده مش في المناطق . قال لي تجمع كل دول عشان تاخد احصائي على يوم 9 ولا يوم 10 قلت له ايوه . تقعد يوم 10 فاضي تجمع بيانات وترصد ويوم 11 تظبط علشان تعرض . و8 تعمل احصائيات . يبقى بتشتغلوا 14 يوم . اربعه جمعه اربعه سبت كل 10 ايام تعمل يومين علشان تعمل بيانات اللي خليها سته . يبقى 16 يوم . لا يا احمد لا لا لا . ما علينا . كل ما اطلع بث . على فكره الناس دي انا جبت لهم دفعه جديده من لبن الحمير (اخرج دلو صغير وصب بعض من اللبن) . اصل الافكار دي اللي شاغله بالها باحمد عويس بالليل والنهار . على فكره ده بيقول لك في الدين اكبر عقاب على الانسان ان يشغل باله بغيره . ما اعرفش واحده بدل ما تشوف بيتها تطلع من شغلها تشوف بيتها شاغله بالك باحمد عويس عينك من احمد عويس يا بنت ولا ايه طول النهار تشتم وتكتب في احمد عويس . ولما نرد عليها تقول لك جوزي جوزي جوزي . لبن الحمير جايبهم لكم اهو . في كلمه اخيره وبمناسبه المنتصف من شعبان والف مبروك للزملاء في بني سويف النهارده كنا بنتمم اجراءات الحمد لله رب العالمين جمعيه البناء والاسكان وكل سنه وانتم طيبين بمناسبه المنتصف من شعبان واتمنى من الزملاء تقف وتساند وتفكها من الاسماء الوهميه اللي بتاخدكم في منحنى ان الناس اللي ضيعت حقوقهم بيتاولوا عليكم . باعتوا لي الدليل علشان اعمل فيكم ايه . انت فين يا سياده اللواء انت فين يا سياده رئيس قطاع التفتيش . طب الشكوى اللي قدمتها في الزميل . خدوا نفس الفيديو اللي بقول فيه الزميل شاتمني اهو انت فين يا سياده اللواء . راح يعمل فيا انا الشكوى .